Ingatlanközvetítő vállalkozás indítása

2025.06.20.

Ez a cikk átfogó képet nyújt arról, hogyan lehet sikeresen elindítani egy ingatlanközvetítő vállalkozást Magyarországon, figyelembe véve a jogi kereteket, piaci kihívásokat és modern üzleti stratégiákat. Az ingatlanközvetítő vállalkozás indítása azonban komoly felkészülést igényel, és számos jogi, adminisztratív és üzleti szempontot kell figyelembe venni a sikeres start érdekében.

Hogyan indíts ingatlanközvetítő vállalkozást Magyarországon 2025-ben?

Szükséges szakmai képzés és végzettség ingatlanközvetítő vállalkozás indításához 

2021-ben az OKJ-s képzések megszüntetése után a korábbi OKJ 52 341 02 Ingatlanközvetítő képzés megszűnt, helyét államilag elismert szakmai képzés vette át. Ma már szakmai végzettség szükséges ahhoz, hogy később ebben a szakmában dolgozz, de mint szakképesítés a felnőttképzés keretein belül elérhető maradt. 

A magyar jogszabályok szerint az ingatlanközvetítői tevékenységhez KEOR 04164005 kódú, államilag akkreditált képzés elvégzése kötelező. A 240-360 órás képzés jogi, gazdasági és műszaki modulokból áll, végzős vizsgával zárul. A képzéseket különböző intézmények kínálják, és általában néhány hónapos időtartamban zajlanak.  A képzési intézmények közül több (pl. nálunk a Financiumnál is) online és esti képzéseket is kínál.

Az ingatlanközvetítő tanfolyam végzett hallgatója képes kezelni az ingatlanpiac kínálati és keresleti oldalát, elvégezni az adminisztrációs feladatokat, fejleszteni szakmai ismereteit és követni az európai szabályokat. További kompetenciák közé tartozik az adásvétel, bérlet és csere üzletkötések lebonyolítása, minőségirányítási rendszer kialakításában való részvétel, adatbázis készítés és számítástechnikai tevékenység végzése.

A képzés során a hallgatók megtanulják a matematikai, statisztikai gazdasági számítások végzését, befektetői szakértői anyag készítését, marketingtevékenység végzését és ingatlan forgalmi értékbecslés készítését. A végzett hallgatók munkájuk során ingatlanok adásvételét és cseréjét közvetítik, lakásokat és nem lakás céljára szolgáló helyiségeket, telkek bérbeadásában tevékenykednek.

Fontos, hogy akkreditált képzési intézményt válassz, amely államilag elismert bizonyítványt ad ki.

Jogi és adminisztratív követelmények

Üzletszerű ingatlanközvetítői tevékenység folytatásához az ingatlanvállalkozás-felügyeleti hatóság engedélye szükséges. A hatóság a megyeszékhely szerinti városi önkormányzat jegyzői, Pest megyében a megyei önkormányzat főjegyzője, Budapesten pedig a Fővárosi Önkormányzat főjegyzője

E tevékenységet természetes személy akkor folytathatja, ha rendelkezik ingatlanközvetítői szakképesítéssel, és olyan gazdálkodó szervezet személyesen közreműködő tagja, alkalmazottja vagy foglalkoztatottja, melynek tevékenységi köre az általa nyújtani kívánt ingatlanügynöki szolgáltatásra is kiterjed.

Nem adható ingatlanközvetítői engedély annak, akit a részére kiállított hatósági erkölcsi bizonyítvány tanúsága szerint büntetett előéletű, aki az ilyen tevékenységtől eltiltó jogerős bírói ítélet hatálya alatt áll, vagy aki a gazdasági társaságokról szóló törvény alapján vezető tisztségviselő nem lehet. 

A bejelentéshez mellékelni kell 

  1. a szakképzettséget tanúsító bizonyítványt, 
  2. erkölcsi bizonyítványt 
  3. és köztartozás-mentes igazolást.

A TEÁOR 6831 tevékenységi kód alatt található az ingatlanügynöki tevékenység, amely magában foglalja a közvetítő tevékenységet ingatlan vételében, eladásában, bérbeadásában díjazásért vagy szerződéses alapon, valamint az ingatlan-adásvételhez és -bérbeadáshoz kapcsolódó tanácsadást és ingatlan értékbecslést.

Vállalkozási formák és adózási lehetőségek

Az ingatlanközvetítői tevékenység valamilyen egyéni vagy társas vállalkozási formában végezhető. A választék a következő: egyéni vállalkozás vagy gazdasági társaság alapítása (bt., kkt., kft. vagy zrt.). Hogy melyik vállalkozási formát érdemes választani, azt egyfelől a jogi felelősségi szabályok, másfelől az adózási lehetőségek határozzák meg.

Egyéni vállalkozás

Az egyéni vállalkozás indítása alapvetően díjmentes, azonban vannak állandó költségekkel kell számolni. Az indításhoz szükséges egy cím, ahol bejegyezheted a telephelyet, a tevékenység kiválasztása a szakmakód megadásával, valamint az adózási forma kiválasztása. Az egyéni vállalkozás bejelentését az Ügyfélkapun keresztül, a Webes Ügysegéden keresztül lehet megtenni.

A költségek között szerepel a kamarai hozzájárulás, amely jelenleg évi 5000 Ft, az iparűzési adó (IPA/HIPA), amely maximálisan az adóalap 2%-a, valamint valamilyen online számlázó rendszer díja. 

Évente be kell fizetni a kamarai hozzájárulást, és az iparűzési adó szintén éves díj két részletben fizetendő.

Adózási formák

Különösen fontos az adótervezés a sikeres ingatlanközvetítők esetén, hiszen 12 millió forintos bevétel felett az ingatlanközvetítői jutalék után 27% áfa fizetendő. Az ingatlanközvetítők számára elérhető adózási formák közé tartozik az átalányadózás és a KATA adózás is.

Az átalányadózás és a KATA választása függ a várható bevétel nagyságától és a vállalkozás jellegétől. A KATA adózás esetén fix havi díjat kell fizetni, ami kezdő vállalkozók számára előnyös lehet, azonban bevételi korlátokkal jár. Az átalányadózás rugalmasabb megoldást kínálhat nagyobb forgalom esetén.

Marketing és ügyfélszerzés stratégiák ingatlanközvetítő vállalkozás indításához

Online jelenlét kialakítása

Az első ingatlanmarketing módszer egy lenyűgöző és vonzó honlap készítése. A honlap a vállalkozás sarokköve, a legtöbb látogató néhány másodpercen belül kialakítja az első benyomást. Egy magával ragadó honlap maradandó és professzionális benyomást hagyhat a potenciális ügyfelekben, megalapozva ezzel egy erős üzleti kapcsolatot.

A digitális marketing területén a magánszemélyek többsége ma már az online böngészést választja első lépésként az otthonkeresés során. A prémium kategóriás fényképek kiváló online megjelenítés és csalogató vizuális hatásokat kínálnal, és ezzel kiemeli a hirdetést a versenytársak közül. A kiváló minőségű fényképek megragadják a leendő vásárlók vagy bérlők figyelmét.

Ingatlanos hirdetési portálok használata

A hirdetőfelületek kiválasztása is kritikus fontosságú a siker szempontjából. A legnagyobb forgalmat az ingatlan.com, megveszlak.hu, jofogas.hu és ingatlanbazar.hu bonyolítja le. Az ingatlan.com-on a magánszemélyként történő hirdetésfeltöltés viszonylag drága (vidéken ~5000 Ft/hó, Budapesten ~10000 Ft/hó), de több sikerrel kecsegtet. A megveszlak.hu oldalán számos egyedi fejlesztés található, számtalan egyedi kereső oldal és a hangkeresési lehetőség egyedülálló világon

CRM rendszerek alkalmazása

A modern ingatlanközvetítés alapja egy jó CRM (ügyfélkapcsolat-kezelő) rendszer használata. Kötöttségek nélkül, a saját elképzelések szerint kezelhetők az ingatlanok és a kereső ügyfelek. A rendszer biztosítja a biztonságot, a gyorsaságot, az áttöltéseket, a visszakereshetőséget és a naprakész tartalmat. A CRM rendszer lehetővé teszi az automatizált párosítást is: ha vevő vagy ingatlan van, a rendszer összehozza és jelez, hogy kihez mi illik épp. Egy ilyen rendszerbe érdemes már az elején befektetni (pl. Salesforce, HubSpot).

Költségek és finanszírozás

Az egyéni vállalkozás indítása alapvetően díjmentes, azonban vannak állandó költségek, amelyekkel számolni kell. Az indításhoz szükséges egy cím, ahol bejegyezhető a telephely, a tevékenység kiválasztása a szakmakód megadásával, valamint az adózási forma kiválasztása.

A kötelező költségek között szerepel a kamarai hozzájárulás, amely jelenleg évi 5000 Ft. Az iparűzési adó (IPA/HIPA) szintén éves díj két részletben fizetendő, melynek mértéke maximálisan az adóalap 2%-a, ez azonban egyrészt településenként eltérő lehet, másrészt függ a vállalkozás adózási formájától is. Regisztrálni kell és díjat fizetni valamilyen online számlázó rendszerre is.

Egy átlagos induló vállalkozás költségvetése:

TételÖsszeg (HUF)
KépzésKb. 300 000 - egyszeri díj
Iroda bérlés150 000/hó
Digitális marketing80 000/hó
Profi fotózás50 000/hó
Jogi tanácsadás100 000/hó

Az ingatlanközvetítő vállalkozás indítása 2025-ben kedvező piaci környezetben történik, de alapos felkészülést igényel.

Az ingatlanközvetítői díjak mértéke 2025-ben jellemzően 1,5-5% között is mozoghat. Ez nem kis tétel, hiszen jó eséllyel a díjat az ingatlanközvetítői jutalék áfa mértéke is terhelheti. A különböző közvetítők eltérő díjstruktúrát alkalmaznak, sokszor más a díjazás kizárólagos vagy nyílt megbízás esetén.

A nagy hálózatok díjstruktúrája: 

  • Duna House 3-5%+áfa,
  • Otthon Centrum maximum 2,5%+áfa, 
  • OTP Ingatlanpont 2,5-5%+áfa, 
  • Balla Ingatlan 2,5%+áfa. 

Számos hálózat nem nyilvános díjstruktúrával dolgozik.

Az ingatlanközvetítői vállalkozás indítása komplex folyamat, amely szakmai tudás, piaci érzék és innovatív gondolkodás ötvözetét igényli. A siker kulcsa a folyamatos adaptációban rejlik – a digitális trendek követése mellett a személyes kapcsolatok építése marad alapvető. Új vállalkozóknak javasolt legalább 6 hónapos pénzügyi tartalék kialakítása és mentor keresése a szakmában

Miért érdemes most ingatlanközvetítő vállalkozást indítani?

Az ingatlanközvetítő szakma egyedülálló lehetőségeket kínál azok számára, akik vágynak a pénzügyi függetlenségre és a rugalmas időbeosztásra. Egy szorgalmas ingatlan értékesítő számára nem ritka a hét számjegyű fizetés, és bár a jutalék alapú jövedelem az elején rapszodikus, hosszútávon állandósul és magas szinten stabilizálódik

Az elmúlt évek ingatlanpiaci növekedése óriási lehetőségeket teremtett azok számára, akik szeretnének függetlenül dolgozni és magas jövedelmet elérni. A 2024-es év több mint 530 ezer hirdetéssel és 20%-os kereslet-növekedéssel zárult, ami egyértelműen mutatja, hogy a piac kedvező környezetet biztosít az új belépők számára.

Az ingatlanpiac soha nem látott még ennyi kiadó lakást Budapesten vagy környékén, és az utóbbi idők ingatlanpiaci fellendülése magával hozott rengeteg eladó vagy kiadó nyaralót és családi házat egyaránt. A 2025-ös évre vonatkozó előrejelzések szerint a lakásárak akár 20%-kal is emelkedhetnek, ami kedvező feltételeket teremt az ingatlanpiac számára. A gazdasági környezet stabilitása, a munkaerőpiaci helyzet javulása és a reálbérek emelkedése fokozza a keresletet nemcsak a fővárosban, hanem a vidéki városokban is.

A gazdasági folyamatok során a piaci trend állandó változásban van, viszont az élethelyzet változások miatti értékesítések száma még a legmélyebb válságban sem csökken bizonyos szám alá. Ennek okán a lakossági ingatlanpiacon az ingatlanközvetítői tevékenység folyamatosan jövedelmező maradhat.

Ennek okán a lakossági ingatlanpiacon az ingatlanközvetítői tevékenység folyamatosan jövedelmező maradhat.

Ismerd meg a Financium vagyontervező specialista programját, amelynek keretében akár egy év alatt nem csak ingatlanközvetítővé, de szakképzett pénzügyi szolgáltatás közvetítővé és tőkepiaci üzletkötővé is válhatsz!